دانستنی های سفر

چتر نجات در هواپیما

چرا هواپیما ها به چتر نجات مجهز نمی شوند؟

طبیعت انسان میل به بقا دارد بنابراین وقتی در معرض خطر قرار بگیرید به طور غریضی واکنش نشان می دهد، فرار می کند یا جا خالی می دهد. بنابراین ممکن است شما هم این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا هواپیماها به چتر نجات مجهز نمی شوند؟

آیا چتر نجات در هواپیما می تواند جان مسافران را نجات دهند؟ برای پاسخ به این پرسش دلایل منطقی وجود دارد که در این مقاله ی ” از ما سفر ” آنها را مرور می کنیم.

فرود با چتر نجات و چتر بازی به آموزش حرفه ای نیاز دارد.

چتر نجات در هواپیما

موانعی مختلفی وجود دارد تا مسافران یک هواپیمای در حال سقوط در استفاده از چتر نجات نیز با مشکل مواجه شوند. یکی از موانعی که برای پرش از هواپیمای در حال حرکت وجود دارد، شرایط جوی متغیر، و احتمال کمبود اکسیژن در ارتفاع است!

برای اینکه یک فرد معمولی بتوانند از یک نقطه ثابت در ارتفاع با چتر نجات پایین بپرد می بایست حداقل 5 ساعت آموزش ببیند. این در حالی است که آموزش پرش از یک هواپیمای در حال حرکت بین 6 تا 9 روز زمان نیاز دارد. از طرفی چتر بازهایی که از هواپیمای در حال پرواز پرش می کنند با لباس کامل چتر بازی داخل هواپیما می نشینند، تا هواپیما به ارتفاع مورد نظر برای پرش برسد.

بنابراین اتفاق نادری ست که همه مسافران یک هواپیما مسافرتی آموزشهای پرش با چتر نجات را دیده باشند. و یا بتوانند در آن موقعیت پر اضطراب هواپیمای در حال سقوط لباس پرش را به تن کنند و به راحتی پرش با چتر نجات را انجام دهند.

کنترل پرش با چتر نجات در سوانح هوایی سخت است.

چتر نجات در هواپیما

از ما سفر ” برای همه ی مسافران خود آرزوی سفری امن و راحت را دارد. اما باید گفت بیشتر سوانح هوایی در هنگام فرود آمدن یا برخواستن هواپیما اتفاق می افتند. در این مواقع که گاهی شرایط جوی نامناسب است، پرش از هواپیما برای افراد حرفه ای هم کاری بسیار دشوار و خطرناک است.

در ضمن پرش همه مسافران هم امری محال و دور از انتظار به نظر می رسد. زیرا هر فرد باید با فاصله زمانی مناسبی از نفر قبلی اقدام به پرش نماید. در شرایطی که هواپیما دچار سانحه شده و یا شاید کنترل آن نیز از دست خلبان خارج است، هواپیما می تواند با مسافران پرش کننده برخورد داشته باشد. همه این شرایط و احتمالات باعث می شود مفید بودن چتر نجات در هواپیماهای مسافربری به حداقل برسد.

تهیه چتر نجات برای همه مسافران یک هواپیمای مسافربری، سنگین، جاگیر و گران قیمت است.

تجهیزات مورد نیاز برای پرش فقط به یک چتر نجات 19 کیلو گرمی خلاصه نمی شود. چتر نجات، کلاه ایمنی، ماسک و کپسول اکسیژن، و حتی لباس مخصوص پرش با چتر، را هم به آن اضافه کنید. همه ی این تجهیزات در کنار هم وزن زیادی دارند و بعلاوه فضای زیادی را هم در هواپیما اشغال می کنند.

به عنوان مثال هواپیمای بوئینگ 737 که یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین هواپیماهای مسافربری در سطح جهان است ظرفیتی معادل 200 نفر مسافر و کادر پروازی و چمدان ها آنها را دارد. حالا تصور کنید که این هواپیما را به بیش از 200 فقره تجهیزات پرش از هواپیما مجهز کنید! بنابراین مجهز کردن هواپیما به چتر نجات دور از انتظار است. از طرفی این هواپیما در ارتفاع 35 هزار پایی با سرعت 600 مایل در ساعت پرواز میکند که عملا پرش در این ارتفاع و با این سرعت حرکت، غیر قابل باور و ناممکن خواهد بود.

مجهز شدن بدنه هواپیما به چتر نجات برای جلوگیری از سقوط

چتر نجات در هواپیما

تا اینجا متوجه شدیم امکان تهیه چتر نجات برای همه مسافران یک هواپیمای مسافربری دور از انتظار و غیر واقعی خواهد بود. حال اگر با خواندن این مقاله ی ” از ما سفر ” با این سوال مواجه می شویم که آیا مجهز شدن بدنه هواپیما به چتر نجات امکان پذیر است؟ در جواب باید گفت در حال حاضر بزرگترین هواپیمایی که می تواند به چتر نجات مجهز شود تنها گنجایش 5 مسافر را دارد. اما امیدواریم در آینده نزدیک استفاده از چترنجات در بزرگترین هواپیماهای مسافربری نیز امکان پذیر شود.

اگر می خواهید بدانید هواپیماهای پیشرفته امروزه چه امکاناتی دارند می توانید مقاله WIFI در هواپیما را بخوانید.

برای خرید بلیط هواپیما در سامانه ” از ما سفر ” می توانید از اینجا اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا