قشم: سرزمین عجایب هفتگانه

13 تا از جاذبه های جزیره هرمز که باید ببینید!

هرساله گردشگران زیادی با خرید بلیط هواپیما به قشم سفر می کنند. جزیره هرمز یکی از جزایر تابعه قشم است و خاکی غنی از انواع کانی ها دارد به همین دلیل بهشت علاقه مندان به زمین شناسی است. این کانی ها با رنگ های متنوع و زیبایشان از جاذبه های جزیره هرمز هستند. اکسید آهن بیشترین عنصر موجود در خاک این جزیره است. به همین دلیل بیشتر بخش های خاک جزیره ی هرمز به رنگ قرمز درآمده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خاک سرخ جزیره ی هرمز خوراکی و دارای مواد معدنی مفید برای بدن انسان است. اما برای حفظ اکوسیستم این منطقه به گردشگران توصیه می شود از این خاک استفاده نکنند یا آن را با خود به عنوان سوغات به شهرشان نبردند.

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز

امکان ندارد به قشم سفر کنید و سری به جزیره هرمز نزنید. جاذبه های دیدنی جزیره ی هرمز کم نیستند اما در این مقاله از مجله ازماسفر به معرفی 13 نقطه از جاذبه های جزیره هرمز و ویژگی های جذاب آن ها می پردازیم.جاذبه های جزیره هرمز

1- ساحل قرمز هرمز

در قسمت جنوبی هرمز ساحل قرمز وجود دارد. در برخی مقاله ها به این بخش ساحل خونی یا دریای خونی گفته شده است. دلیل قرمز بودن خاک وجود اکسید آهن در خاک است. رنگِ بخشی از آب دریا هم که در نزدیکی ساحل است، به خاطر مجاورت با خاکِ آن به رنگ صورتی در آمده است. در نزدیکی ساحل قرمز و کمی دورتر از خاک های غنی از اکسید آهن، خاک ساحل به رنگ های طلایی و نقره ی براق و درخشان است. این ساحل یکی از مشهورترین جاذبه های جزیره هرمز است. با خرید پرواز داخلی ارزان از سایت ازماسفر، از این ساحل شگفت انگیز دیدن کنید.

2- غار الهه نمک هرمز

همان طور که اشاره کردیم، جزیره هرمز با خاک سرخ اش مشهور است. حالا تصور کنید در میان این خاک سرخ، کوه سفید رنگی می درخشد. کوهی سفید که خودش نیز از جاذبه های جزیره هرمز محسوب می شود. منظره این کوه سفید و درخشان، شبیه به قله ای برفی در جزیره هرمز توجه هر بیننده ای را به خودش جلب می کند.

اما این سفیدی مربوط به برف نیست بلکه کوهی از نمک است که خود نمایی می کند. زیر این قله ی برفی دهانه غار کوچکی وجود دارد که اگر به اندازه کافی کنجکاو باشید و به آن وارد شوید، افتخار بازدید از غار الهه نمک نصیبتان شده است. به دلیل کوچک بودن دهانه غار، نور طبیعی کمی وارد غار می شود. بنابراین توصیه می شود برای دیدن زیبایی خیره کننده ی این غار منبع نور مناسبی به همراه داشته باشید.

برای سفر به قشم با ارزانترین قیمت بلیط هواپیما، بهتر است سفر خود را در تابستان برنامه ریزی کنید. اگر تابستان خیلی گرم است و قصد دارید در فصل سفر به جنوب به این جزیره سفر کنید، سری به ازماسفر بزنید و با استفاده از تقویم پروازی، ارزانترین بلیط هواپیما در 30 روز آینده را برای خود رزرو کنید.

3- ساحل مفنق هرمز

ساحل مفنق یکی دیگر از جاذبه های جزیره هرمز است. این منطقه به دلیل وجود تنوع کانی ها و جنس زمین در بخش های مختلف ساحلی دارای پوشش گیاهی و جانوری متفاوتی است. سنگ های مرجانی، گیاهان بومی، ساحل شنی و صخره ای و وجود فیتوپلانکتون ها، این ساحل را به منطقه ای محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

جاذبه های جزیره هرمز

4- پرتگاه غروب هرمز

یکی از رویایی ترین جاذبه های جزیره هرمز پرتگاه غروب است که گردشگران را به خرید بلیط هواپیما و پرواز به قشم ترغیب می کند. برای اینکه بهترین منظره از غروب خورشید را در جزیره ی هرمز ببینید، پرتگاه غروب منطقه ای بی نظیر خواهد بود. در پرتگاه غروب موج های سهمگین با شتاب خودشان را به صخره ها می کوبند و صدای این موج های خروشان آرامش محیط را برهم می زند. در این منطقه با رفتن به بلندای پرتگاه می توانید شاهد غروب زیبای آفتاب با رنگ های زرد و نارنجی درخشان و زیبایش باشید که نرم نرم پایین می رود.

5- ساحل لاک پشت های هرمز

لاک پشت های غول پیکر یکی دیگر از جاذبه های جزیره هرمز هستند که شهرت جهانی دارند. این موجودات حساس و زیبا برای تخم گذاری به محیط دنج و آرام در ساحل نیاز دارند. ساحل های شنی بهترین بخش برای تخم گذاری آنها ست. سواحل زیبای هرمز مهمان دو گونه لاک پشت های پوزه عقابی و لاک پشت های لاک سبز است. ساحل لاک پشت ها ویژگی های مورد نیاز برای تخم گذاری این موجودات زیبا و غول پیکر را دارد.

تنها راه دسترسی انسان ها به این ساحل از طریق دریا است، این ساحل با دیواره های صخره ای محافظت می شود. و به همین دلیل دسترسی به آن برای گردشگران سخت است. ساحل لاک پشت ها یا دیوار لاک پشت های یکی دیگر از جاذبه های جزیره هرمز است. گردشگرانی که در فصل زمستان از این منطقه بازدید می کنند، می توانند لاک پشت هایی که به ساحل آمده اند را از بالای صخره ها تماشا کنند.

6- دره ی تندیس ها هرمز

جزیره هرمز پر از پدیده های زمین شناختی است. در دره ای زیبا در این جزیره صخره ها به شکل های عجیب و غریبی وجود دارد، که تنها با کمی قوه ی خیال می توانید آنها را به اشکال مختلف مثل اژدها، انواع پرندگان یا حیوان های افسانه ای تشبیه کنید. به همین دلیل به این منطقه دره ی خیال هم گفته می شود.

فقط با خرید پرواز داخلی و رفتن به جزیره هرمز نمی توانید از این دره بازدید کنید. برخی از گذرگاه های دره تندیس ها باریک هستند و عبور از بعضی قسمت های گذرگاه بسیار خطرناک است، بنابراین به تمام گروه های سنی اجازه بازدید از دره تندیس ها داده نمی شود. اما تماشای این دره برای طبیعت گردان ماجراجو خالی از لطف نیست.

7- غارهای دریایی هرمز

در کناره ی خط ساحلی و زیر صخره های مستحکم این منطقه، غارها و حفره های کوچک و بزرگی در اثر برخورد آب ها به وجود آمده است که به محل زندگی جانوران منطقه هم تبدیل شده است. در زمان مد دریا این غارها از آب انباشه می شوند و با جزر آب آنها پایین می آید. دمای هوا در دهانه غار و زیر سایه صخره ها خنک و دلپذیر است. این غارها بخشی از جاذبه های جزیره هرمز برای عکاسان است.

جاذبه های جزیره هرمز

8- ساحل فرش خاکی هرمز

از سال 1387 تا 1396 طی 7 دوره هر سال در فصل پاییز هنرمندان بومی جزیره هرمز و علاقه مندان به هنر دور هم جمع می شدند. و با استفاده از خاک رنگارنگ جزیره هرمز و استفاده از نقوش ایرانی، اسلامی و نقوش بومی منطقه فرش خاکی بزرگی را در ساحل غربی این جزیره گسترانده اند. با وجود اینکه این طرح از سال 1396 به اجرا در نیامده است. اما این ایده ی جذاب باعث شد تا در زمان خودش توجهات زیادی را به خود جلب نماید و خرید بلیط هواپیما برای سفر به هرمز را افزایش دهد.

9- دره سکوت هرمز

در جزیره ی هرمز دره ای بنام دره ی سکوت یا دره خاموش قرار گرفته است که در آن تنها می توانید صدای نفس های خودتان را بشنوید. دلیل این اتفاق وجود کوه های نمک در این دره است. نمک خاصیت جذب صدا را دارد. نکته جالب این ویژگی در این است که کوه های نمکی صدای شما را منعکس نمی کنند. بنابراین پدیده ی برگشت صدا که در کوه های دیگر تجربه کرده اید، در این منطقه اتفاق نمی افتد. به همین دلیل در این منطفه صدایی جز صدای حضور شما در منطقه وجود ندارد.

از دیگر ویژگی های جذاب کوه های نمکی خاصیت جذب انرژی های منفی و آزاد کردن انرژی های مثبت است. بنابراین شما می توانید با حضور در این دره انرژی های مثبت را جذب کنید و احساس خوبی داشته باشید. دره ی سکوت قطعا یکی از جاذبه های جزیره هرمز به حساب می آید که نباید از دیدن آن غافل شوید.

جاذبه های جزیره هرمز

10- دره ی رنگین کمان هرمز

به هر گوشه از جزیره هرمز که نگاه کنید خاک های رنگارنگ این منطقه توجه شما را جلب می کند. اما اگر می خواهید رنگین کمانی از رنگ ها را در کنار هم ببینید بهتر است حتما از دره ی رنگین کمان دیدن کنید. دره ی رنگین کمان یکی از جاذبه های جزیره هرمز است که رویای زمین شناسان و الهام بخش هنرمندان و علاقه مندان به طبیعت است. اگر برای عکاسی به این منطقه سفر می کنید باید بدانید این منطقه بعدازظهرها به دلیل زاویه تابش خورشید در بهترین حالت خود قرار دارد.

11- قلعه پرتغالی ها هرمز

پرتغالی ها در زمان تسلط شان بر خلیج فارس در اکثر بنادر و جزایر این منطقه از جمله قشم، هرمز، عمان، راس الخیمه (امارات) و بندر کنگ قلعه هایی داشتند. اما مهم ترین قلعه ی آنها در جزیره هرمز قرار داشته است. در زمان شاه عباس 100 سال استعمار پرتغالی ها در خلیجه فارس خاتمه پیدا کرد. امروزه قلعه ی پرتغالی ها به عنوان یک جاذبه ی دیدنی جزیره هرمز و جزیره قشم مورد توجه گردشگران است.

12- موزه نادعلیان هرمز

دکتر نادعلیان هنرمند بومی این منطقه است که آثار هنری اش به جز جزیره هرمز در 70 کشور دنیا به نمایش در آمده است. موزه و گالری دکتر احمد نادعلیان یکی از جاذبه های جزیره هرمز است که شهرت جهانی دارد و در کتب بین المللی به آن اشاره شده است. شما در این گالری علاوه بر آثار هنری هنرمند می توانید به تماشای آثار برجسته جزیره هرمز که نشان از فرهنگ، هنر و محیط زیست منطقه است بپردازید. در این موزه استخوان های نهنگ دریایی هرمز، خاک های رنگارنگ آن و اشیا بجا مانده از قلعه پرتغالی ها به نمایش درآمده است.

جاذبه های جزیره هرمز

13- اقامتگاه ماجرا هرمز

همان طور که در این مقاله خواندید جزیره هرمز پر از شگفتی های طبیعی است و با وجود پتانسیل بالایی که دارد بهشت علاقه مندان به طبیعیت گردی و افراد ماجراجو است. اما اقامتگاه های بومگردی و رستوران های بومی زیادی در این جزیره نیست. در سال های اخیر اقامتگاه بومگردی ماجرا با تکیه بر رنگ آمیزی خود که بر گرفته از شگفتی خاک رنگارنگ منطقه است و با معماری خاص خود توانسته است به عنوان یکی از جاذبه های ساخت بشر در جزیره هرمز باشد.

لازم به ذکر است اقامتگاه بومگردی با هدف رواج فرهنگ بومی و ساده زیستی بنا نهاده شده است و در آن خبر از تجملات و امکانات بروز در هتل های مدرن دنیا نیست.

دسترسی به جزیره هرمز

برای سفر به جزیره هرمز همه روز می توانید از طریق اسکله شهید حقانی بندر عباس یا اسکله شهید ذاکری جزیره قشم اقدام کنید. شناور ها از بند عباس همه روزه از ساعت 7 صبح هر دو ساعت به جزیره هرمز رفت و برگشت دارند. اما از طریق اسکله شهید ذاکری در جزیره قشم روزانه یک شناور ساعت 7 صبح به سمت هرمز حرکت می کند و ساعت 3 بعدازظهر به قشم بر میگردد.

جمع بندی

جاذبه های جزیره هرمز تمامی ندارد و ما تنها بخشی از معروف ترین جاذبه های این جزیره را معرفی کردیم. برای خرید پرواز قشم ارزان بهتر است قیمت روز بلیط هواپیما را چک کنید و ارزانترین بلیط هواپیما را از سایت ازما سفر برای خود رزرو کنید. در مقاله راهنمای سفر به قشم، راهنمای کاملی برای سفر به جزیره دوست داشتنی برایتان تهیه کردیم.

منبع :

itto.org

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا